Thursday, July 30, 2009

Rindu Kampung Laman

Dear dusunku,,

Adekalenye men aku lagi suhangan bai galak tekanang dengan kampung lamanku, tempat dimane aku belajar untuk berinteraksi dengan yang lain............... kampung itu bukan bai tempat aku lahir, tapi adelah tempat yang membuat dan menempa aku pacak mak ini, banyak suke dan duke yang ku kenangkan di sane..............bilake lagi aku pacak ke sane ke kampung lamanku............

Dilahirkan di tambangan rambang kecamatan merkuang OKI 34 tahun lalu, men kami nyebutnya dusun tambangan,,, dusun yang terbelah oleh sungai rambang yang juga menjadi salah sikok sumber mate pencarian bagi penduduk dusun.... men kite empai datang kesane seperti pade umumnye dusun di sumatera air sungai itu banyak nian gunenye,nyaka ikan, men nak mandi... disane,,, nak nyabun baju disane juge,,,, nak BAB disane juge, udeh itu men humah kite pas dipucok atau pinggir sungai pasti liat dapur humah itu buangan (lupak-lupak) ayahnye langsung ke sungai......pacak kau bayangkan kan?????oh.. ya yang dimaksud ayah itu bukan bapak atau tapi air... aku pun sampai mak ini hari men ngomong ke umak dan ebak pasti ngomong minte ayah puteh...... kaloh bapak atau ayah.. itu kami nyebutnye... ubak........salah sikok ikan favorit aku neh sungai rambang adelah ikan seluang, tau kan... ikannye manes, apelagi men digoreng garing (sampe ngences aku..xi..xixiixii), adelagi ikan lais, baung, buntal, ikan juare (ikannye besak cak gabus bentuknye atau ikan tuman, makanye daging....) nah di dusun kami tuch yang namenye ikan keli ngan ikan betok tuch jarang dimakan.... karena masih ade pengaruh cerite bahi neh puyang puyang, men ke 2 ikan itu tercipta neh tikus (abes kepalenye kan cak tikus), padahal itukan cuma cerite untuk nakuti anak anak, same dengan cerite bahwa jerambah di tambangan itu pas dibangun dibagian pojoknye ditanam kepale anak anak untuk tumbal, jadi kadang kadang ngehi ngehi juge men malam lewat situ (untung aku dek lame tinggal didusun) apelagi gerambah itu maseh tebuat neh kayu, jadi men kayunye la buhok men lagi nyeberang dek bahani aku ngeleh kebawah, takut titek ke sungai......

Balek cerite tentang ikan seluang lagi..... men lagi liburan sekolah dulu pas balek kedusun (ceritenye aku la tinggal di prabumulih) pasti pegi ke gandung (gandung itu tempat di pinggir sungai men nak ke ayahnye, di buat neh rakit2an adek tempat BABnye... trus mancing ikan seluang umpan nasi.. men dapatnye oi senang nian, kadang sampai dikatawei oleh hang dusun....

diDusun ini ubak dan umakku begawi nakok balam diume kami.. yang jaraknye jaoh nian ne humah kami, jadi kete umakku pas aku la umor 2 atau 3 tahun aku tinggal dihumah dengan kakak aku.....kebenaran sebelah humah kami itu humah ninek dan pugok......men dang musim ujan ayah dalam pacak sampai kebawah rumah, jadi men nak keluar rumah harus pake perahu...... asyik juge ye.....

Oh ya humah kami tuch humah panggung, yang besak bukan cak humah kite sekarang, kita pacak main lahi lahian, trus bahak jendilenye.... trus lawang paunnya pacak nyambung dengan humah ninek pakai jerambah....

sayangnye aku dek pacak cerite banyak tentang ume...soalnye maseh kecek nian,,,, yang aku ingat paling pas la smp ape sma pas balek kedusun,trus meli mamang ke ume apelagi ume kami la dek jadi utan sebab kate emakku dulu dibeli pemerintah untuk jalan ke ladang minyak pertamina, men ume pugokku aku maseh ingat, soalnye aku pernah merusak batang karet, pas belajar nakok...... kebun pugok ku tuch luas juge, sekitar 3 hektar isinya karet, padi, same nanas, nah men lagi musin nanas pasti abie keting aku beret beret kene duri nanas.

cuman aku dek lame tinggal disane......pas umor 6 tahun kami pindah ke prabumulih,olehnye ubak n umakku nak nyuba ngubah nasib dari betakok balam jadi pedagang di pasar./.......sudeh dulu ye diary dusunku...(bersambung ke edisi kehidupan di prabumulih...........)

2 comments:

  1. jadi sejak umur enam taon awak pindah ke kute permuleh ye ri..?

    ReplyDelete
  2. ao nian la nyelah nian......... tapi meseh ingatlah cak mane hasenye pas pindah itu

    ReplyDelete